31.5.2017

Merisissi III

Koulutusaluksena vertaansa vailla oleva Merisissi on alumiinirunkoinen ja reilun 15 metrin mittainen. Kuuluisan argentiinalaisen venesuunnittelijan German Frers jr:n ehdotus uudeksi koulutusalukseksi saatiin vuonna 1981 ja alus valmistui vuotta myöhemmin. Oman aluksen suunnittelu ja tekeminen olivat aikanaan mittava voimanponnistus, jonka hyvästä jäljestä on saatu nauttia jo vuosikymmeniä.

Merisissillä on purjehdittu kaikkialla Itämeren piirissä sekä eteläisessä Norjassa. Sillä on käyty kahdesti järvillä – Tervas-leiri Kivijärvellä ja Satahanka VIII:n aikana Saimaalla. Veneellä on ajettu myös Ruotsin halki Götan kanavaa pitkin. Pitkään veneellä purjehtineet muistelevat vanhoja aikoja, jolloin Puolaan pääsy miehistönvaihtoa varten vaati useamman visiitin koppalakkipäisten rajavartiomiesten tuimien katseiden alla passintarkastuksessa. Nykyään lähes kaikkialle Itämeren alueella pääsee rennosti seilaten ja miehistönvaihdot sujuvat rajoista piittaamatta.

Merisissi on osoittautunut erinomaiseksi koulutusalukseksi. Sen merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet ovat loistavat. Tämän on osoittanut muun muassa menestys Tall Ships’ Racessa: luokkavoitto 1992, hopeasija 1996 ja 2009 sekä neljäs sija vuosina 1988, 2000, 2013. Menestys jatkunee myös tulevaisuudessa, vaikka vastassa ovat viimeiseen hiotut kisaveneet ja tasoituskertoimet.

Merisissiä ylläpidetään talkoovoimin. Joka talvi lukuisat käsiparit uurastavat venetyöpäällikön johdolla aluksessa varmistaen parhaat mahdolliset purjehdushetket. Joskus tarvitsemme myös ulkopuolisten asiantuntijaosaamista, kuten vuosien 2004—2005 suuressa kansi- ja kylkiremontissa. Tuolloin tiikkikannen vaihdon lisäksi tasoitettiin ja maalattiin kyljet. Kone vaihdettiin hyvin palvelleesta Perkinsistä hieman tehokkaampaan Yanmariin ja kansivarustusta uusittiin. Uusimisen jälkeisellä matkapurjehduksella Merisissin kannella oli Ruotsissa tungosta, niin kaunis oli työn jälki.

Kansiremontin jälkeen kuluikin tovi, kunnes 2015 oli aika vaihtaa koko navigointijärjestelmä. Tuolloinkin oli koulutusaluksen tehtävä kristallinkirkkaana mielessä — Merisissin kannella ei plotterilla ajettaisi. Syytä ei ole unohtaa vuosien 2003—2004 sähköremonttia, jonka ansiosta olemme kyenneet asentamaan nykyajan vaatimukset täyttävät laitteet. Turvallinen ja uljas koulutusaluksemme on kaiken huolenpitomme arvoinen, sillä se tuottaa iloa koko jäsenistöllemme ja monille muille tuhansia maileja vuosittain.  

Ohjeita lähtijälle